بازگشت به لیست مقالات

مراحل راه اندازی یک وبسایت

کسب و کار آنلاین امروزه از پرطرفدارترین و کم هزینه ترین کسب و کارها است ، شاید در گذشته راه اندازی یک وبسایت برای هر کس مثل رویا بوده ولی در حال حاضر می توان با اجرای چند مرحله  یک وبسایت ساخت و در آن به تولید محتوا و یا تجارت پرداخت .

اگر شما هم قصد راه اندازی یک وبسایت را دارید بهتر است در این مقاله همراه ما باشید تا مراحل ساخت یک وبسایت را با هم مرور کنیم .

 

مراحل راه اندازی یک وبسایت

 

ابتدا مراحل راه اندازی یک وبسایت را به صورت خلاصه در لیست پایین می آوریم ، سپس به توضیح تک تک هرکدام می پردازیم :

 

1-تعیین هدفتان از ساخت وبسایت

2-خرید دامنه و هاست مناسب برای وبسایت

3-انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب

4-تعیین نمای ظاهری و قالب  وبسایت

5-بهینه سازی وبسایت

 

 

مرحله اول : تعیین هدف ساخت وبسایت

 

قبل از شروع به انجام هر کاری باید برای آن هدف در نظر گرفت تا بتوانید با برنامه ریزی به سوی آن هدف پیش بروید.

همان طور که برای شروع کسب و کار واقعی باید برای آن برنامه ریزی کرد و هدف انتخاب کرد ، شروع کسب و کار مجازی هم بدون داشتن هدف باعث سردرگرمی می شود .

انتخاب هدف باعث می شود تا مسیر پیش روی ما کاملا روشن شود و بدانیم چه امکانات و خدماتی را باید در سایت قرار داد .

هر کس هدفش برای ساخت وبسایت با دیگری متفاوت است. فردی قصد دارد برای معرفی شرکتش یک وبسایت بسازد فرد دیگری قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی دارد و شخص دیگری برای قرار دادن دلنوشته هایش سایتی راه اندازی می کنند تمام این اهداف در انتخاب هر یک از مراحل راه اندازی سایت تفاوت ایجاد می کند.

 

مراحل راه اندازی یک وبسایت

مرحله دوم : خرید دامنه و هاست مناسب

 

اولین کار برای راه اندازی یک وبسایت ، انتخاب نام آن است . دامنه به نامی که برای وبسایت در نظر می گیرید می گویند که هرچه این نام کوتاه تر و آسان تر باشد بهتر در ذهن مخاطبین ثبت می شود و باعث می شود تا افراد برای مراجعه به سایت شما دچار اشتباه نشوند و به راحتی سایتتان را پیدا کنند.

هم چنین نام دامنه بهتر است مرتبط با محتوای سایت باشد و برای انتخاب پیشوند بهتر است از پیشوند های معروف  com. و ir. استفاده کنید زیرا افراد در صورتی که پیشوند سایتی را فراموش کرده باشند این دو پیشوند از اولین پیشوند هایی هستند که کاربر امتحان می کند.

پس از انتخاب نام دامنه باید فضایی را از یک سرور داشته باشید تا دامنه را به آن اتصال دهید و بتوانید محتوا و فایل های خود را بر روی آن آپلود کنید . انتخاب سرویس میزبانی باید با توجه به وضعیت سایت و برنامه نویسی آن انجام شود . هاست وبسایت می تواند با توجه به برنامه نویسی سایت ، هاست لینوکس یا هاست ویندوز باشد.

 

مراحل راه اندازی یک وبسایت

 

مرحله سوم : انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب

 

 یکی از مراحل اصلی راه اندازی یک وبسایت انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا یا Content management است . (CMS)system

 سیستم های مدیریت محتوا ، نرم افزار هایی هستند که اکثر آن ها با زبان PHP برنامه نویسی شده اند پس بهتر است در اول کار هاست لینوکس را انتخاب کنید که به زبان PHP برنامه نویسی شده است.
 

این سیستم ها به ما این اجازه را می دهند تا بدون نیاز به یادگیری طراحی ، گرافیک ، کدنویسی بتوانیم سایت را مدیریت کنیم .

انتخاب سیستم مدیریت محتوا بسیار مهم است چون که پس از راه اندازی یک وبسایت تمام کار های مدیریتی سایت مانند آپلود عکس ، ویدئو ، محتوا و ... به وسیله این سیستم مدیریتی انجام می شود .

 بهترین سیستم مدیریت محتوا در بین این سیستم ها ، وردپرس است که می توان آن را برای انواع سایت ها به کار برد .

از سیستم های مدیریت محتوای دیگر می توان به  لیست زیر اشاره کرد :

-ورد پرس

-جوملا

-دروپال

-دیتالایف

-پرستاشاپ

-اپن کارت

توماتوکارت

سه سیستم مدیریت محتوا اول بیشترین محبوبیت را در بین مردم دارند و سیستم های مدیریت بعدی فقط برای سایت های فروشگاه اینترنتی مورد استفاده قرار می گیرند.

 

مراحل راه اندازی یک وبسایت

 

مرحله چهارم : تعیین نمای ظاهری و قالب وبسایت

 

انتخاب پوسته و ظاهر مناسب برای سایت یکی از مراحل مهم و تاثیر گذار در راه اندازی یک وبسایت است و باعث افزایش بازدیدکنندگان سایت و ماندگاری آن ها در سایت می شود .

قالب سایت ها باعث تفاوت سایت ها از یکدیگر می شود و می توان با انتخاب یک قالب خاص و منخصربفرد جلوه ای زیبا و تک به سایت بخشید .

هر یک از سیستم های مدیریت محتوا ، نعدادی قالب برای سایت دارند که به طور رایگان در اختیار کاربران قرار می دهند و می توانید با مراجعه به سایت هر یک از این سیستم ها ، به این قالب ها دسترسی پیدا کنید .

 

مرحله پنجم : بهینه سازی وبسایت

 

پس از اتمام این مراحل باید برای جذب بازدید کننده برای سایت ، سئو سایت را انجام داد . این کار را هم می توانید خودتان انجام دهید ، هم می توانید به متخصصان در این کار بسپارید . باید کلمات کلیدی را طوری در سایت قرار دهید که بتوانید در بین رقبا در موتور های جستجوگر پیشتاز باشید .

 بهینه سازی سایت از مهم ترین مراحل راه اندازی یک وبسایت است زیرا اگر تمام مراحل بالا  به خوبی انجام شود ولی بازدید کننده ای نباشد که این امکانات و قالب منحصربفرد سایت را ببیند فایده ای ندارد و پیشرفتی در کسب و کار ایجاد نمی شود .

 

 

 

دسته بندی: آموزشی

نظرات کاربران

0 نظر